1. Context

1.4. Activitats

Cadascuna de les fases en les que s’estructura el projecte digital en equip està associada a les tres pràctiques d’avaluació contínua, PAC1, PAC2 i PAC3, i la Pràctica Final Pr, amb els corresponents enunciats. Des de l’inici de l’assignatura, els estudiants disposen dels enunciats, en els quals hi ha els criteris d’avaluació de cadascuna de les activitats proposades, de manera que, des d’un primer moment, els estudiants coneixen quins són els criteris d’avaluació que s’utilitzaran per a la seva valoració.

Les activitats corresponents a cada PAC i a la Pr poden variar segons els estudis en els quals es fa l’assignatura de CTIC, però com a exemple, ens centrarem en les que es proposen al grau d'ADE i al grau d'Economia de la UOC:

1. PAC1. Formada per cinc activitats:

• Les dues primeres són individuals: la participació en un debat sobre el treball en equip, i la presentació personal, adjuntant unes primeres cerques relacionades amb el tema del projecte.
  • La tercera, també individual, és redactar un Pla Personal d’Estudi (PPE).
  • La resta són activitats en grup: constitució del grup, concreció de projecte sobre la base del tema proposat, i l’elaboració d’uns acords grupals inicials en un document que també inclogui els plans personals de cada membre del grup.

2. PAC2. Formada per tres activitats grupals i dues activitats individuals:

• La primera activitat consisteix a realitzar una planificació del projecte que es durà a terme, tenint en compte els PPE que els membres de l’equip han compartit a l’activitat 3 de la PAC1.
  • La segona activitat consisteix en la realització d’unes cerques individuals relacionades amb el tema del projecte, que ja s’han consensuat dins del grup, i que caldrà compartir amb la resta dels membres de l’equip.
  • La tercera activitat és l’elaboració d’un primer índex del projecte digital en una web grupal, amb una breu descripció genèrica dels apartats que contindrà, i que haurà d’estar consensuat entre els membres de l’equip.
  • La presentació individual en format vídeo de cada membre de l’equip.
  • Una anàlisi del treball grupal i una valoració de la planificació.

3. PAC3. Aquí gairebé totes les activitats es desenvolupen en grup. Es demanen tres activitats:

• La primera activitat grupal consisteix en l’elaboració d’un treball de tractament de dades numèriques, en relació amb el tema del projecte.
  • Fer en grup una valoració i modificació de la planificació presentada en la PAC2, en cas que calgués.
  • De forma individual, fer una autoavaluació personal i una coavaluació dels companys i de les companyes del grup.

4. Pràctica Final. És la pràctica que sintetitzarà tot el que s’ha après fins al moment, i constarà de tres activitats:

• En grup, elaborar i tancar el treball realitzat a les PAC2 i PAC3 dins de la web grupal.
  • També en grup, exposar tots els treballs a l’aula mitjançant una presentació en l’espai debat de l’aula.
  • Dur a terme en l’espai debat de l’aula la discussió dels projectes. Primer fer una valoració individual d’un dels altres projectes de l’aula i, posteriorment, realitzar una defensa del projecte propi en grup, tot responent les valoracions rebudes pels altres estudiants. Finalment, es faran unes conclusions i unes millores en el projecte.

Atesa la relació que hi ha d’haver entre competències i criteris d’avaluació, a la taula 1 anirem destacant els objectius competencials que cal assolir en finalitzar l’assignatura, relacionant-los amb les diferents fases que es treballen en aquesta competència i els criteris d’avaluació corresponents. S’han destacat en negreta/cursiva les competències transversals de nocions de tecnologia digital (negreta) i actitud digital (cursiva), que es recullen dins del mateix criteri d’avaluació.

Taula 1. Relació entre les competències, els criteris d’avaluació i les fases del projecte digital en equip

Competència Criteris d’avaluació Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4
Cerca, selecció i gestió de la informació a la xarxa Adequació i qualitat de les cerques realitzades, en funció del tema triat i de la font de procedència.
Coherència en l’explicació de l’estratègia de cerca.
Ús eficient d’eines i de recursos per a emmagatzemar, classificar i compartir la informació a la xarxa.
Tractament i elaboració de la informació digital Qualitat en el tractament i l’elaboració de la informació en el context acadèmic.
Eficiència en l’ús d’eines per al tractament dels diferents formats d’informació.
Coherència en l’organització i l’estructura del projecte digital.
Presentació i difusió de la informació digital Qualitat en la presentació de la informació.
Adequació en la difusió del projecte a la xarxa.
Argumentació en la valoració i la defensa dels projectes.
Planificació de l’estudi i el treball en un entorn virtual Viabilitat de la planificació individual.
Viabilitat de la planificació del projecte digital en equip.
Revisió i ajust de la planificació, en funció del desenvolupament del projecte digital en equip.
Adequació en l’ús d’eines per a la planificació del treball.
Estratègies de comunicació en xarxa Claredat en la informació i l’estil de comunicació utilitzat.
Qualitat de les intervencions.
Eficiència en l’ús dels espais de comunicació.
Compliment de les normes d’etiqueta.
Participació activa en el desenvolupament de les tasques grupals.
Treball en equip en xarxa Eficiència en la gestió i l’intercanvi de la informació dins del marc grupal.
Claredat i concreció dels acords del projecte digital en equip.
Argumentació en l’autoavaluació i la coavaluació.
Anàlisi crítica del funcionament del grup.
Aplicació d’una actitud cívica en el treball grupal.
Compliment de les normes d’etiqueta.